Do końca 2026 r. w Grzybowie powstanie kolejowy port przeładunkowy
Głównym założeniem portu przeładunkowego jest jednoczesne wykorzystanie dwóch linii kolejowych przebiegających przez Staszów i Grzybów: towarowej linii szerokotorowej numer 65 umożliwiającej bezpośredni eksport i import towarów ze wschodnich krajów europejskich, jak również linii standardowej numer 70, która umożliwiłaby dalszy transport towarów na szlakach kolejowych w Polsce i Europie Zachodniej.
Rozstrzygnięty został już przetarg na projekt i realizację pierwszego etapu inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę (38,6 „mln zł) złożyła firma Mirbud. Inwestycja powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Opracowany zostanie projekt bocznicy kolejowej wraz z całą infrastrukturą techniczną i drogową w Grzybowie na terenie o powierzchni ponad 78 ha. Drugą częścią pierwszego etapu inwestycji będzie wybudowanie całej infrastruktury drogowej i technicznej – powiedział PAP Leszek Kopeć.
Na budowę portu przeładunkowego Gmina Staszów pozyskała 48 mln zł z Polskiego Ładu. "Zostało nam jeszcze około 10 mln zł. Myślę więc, że uda nam się wybudować bocznicę kolejową wraz z rampami i obsługą pierwszego terminalu" – dodał burmistrz.
Prace budowlane mają rozpocząć się najpóźniej w styczniu przyszłego roku, a pierwszy etap inwestycji powinien zostać zakończony do końca 2026 roku.
W kolejnych etapach planowana jest rozbudowa portu przeładunkowego, którego powierzchnia ma wynieść docelowo ponad 200 ha.
W planach jest wybudowanie nowej bocznicy kolejowej, która łączyłaby tereny inwestycyjne w Staszowie z węzłem kolejowym w Rzędowie w gminie Tuczępy. Port przeładunkowy ma wykorzystywać potencjał istniejącej bocznicy należącej do Siarkopolu Grupy Azoty, która byłaby operatorem tego portu.
Burmistrz Staszowa szacuje, że całkowita wartość inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł, a budowa portu przeładunkowego zostanie sfinansowana przy udziale środków z Krajowego Programu Odbudowy. Wkład własny samorządu wyniesie 2 proc. wszystkich kosztów budowy portu przeładunkowego.
Burmistrz Staszowa jest przekonany, że budowa portu przeładunkowego przyniesie gminie wiele korzyści i przyczyni się do jej rozwoju. "Obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów zewnętrznych. Firmy zainteresowane tą infrastrukturą będą mogły w drodze przetargu kupować nieruchomości i prowadzić działalność. Powstaną nowe miejsca pracy. Jest to tym bardziej ważne, że lokalni przedsiębiorcy mają problemy i zatrudnienia szuka coraz więcej ludzi” – powiedział Kopeć.
Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. Jej długość wynosi blisko 395 km. (PAP)
maj/ malk/